MANIFEST NOVOG ALEKSANDRINIZMA / Boško Tomašević
1.
Aleksandrijska poezija započinje ponavljanjem a završava razlikom.
2.
Niče ponavlja Dionisa. Niče ponavlja Heraklita. Niče ponavlja Raspetoga.
3.
Mi moramo napraviti rez između prošlosti i sadašnjosti poezije. Pristati u jednu luku. Citirati uz aleksandrijske dokove.
4.
Aleksandrijska poezija je kulturogena poezija. Ona potiče iz intermedijalnih, metacitatnih i autocitatnih rezonancija.
5.
Aleksandrijska poezija pripada sintaktici megakulture, sintaktici civilizacije. Ona je intertekstna i transtekstna po prirodi same stvari.
6.
Megapozicija aleksandrijske poezije je orijentacija na ponavljanje tuđih tekstova. Ovo ponavljanje je, dakako, stvaralačko. Na kraju stoji autorska razlika.
7.
Zapadnoevropski književni tekst započinje orficima i Hesiodom. Ponavljanje matrice toga megateksta zbiva se kao dijalog.
8.
Aleksandrijski pesnik je okrenut baštini. On je, takođe, i sam stvaralac. Pralógos dominira ovom relacijom.
9.
Aleksandrijsko pesničko štivo je univerzalno štivo Književnosti. Njen pralógos je reč spremna na sve moguće relacije. Ta reč čuva od prve reci bitka sva imena poezije.
10.
Aleksandrijski pesnik pripada svim vremenima i svim narodima. Njegov prvi zadatak je njegova odbrana od nacije.
11.
Tamni prethodnik (precurseur sombre) ipak se mora prevazići. E, da bi se bilo tamni prethodnik. Ponavljanje s transcendentalnom razlikom.
12.
Nulti stupanj pisma zamisliv je samo kao Vavilonska biblioteka. Nulti stupanj pisma znači nastavljanje pisanja i ponovno pisanje.
13.
Bog aleksandrijskog pesništva je Dionis. Bog tekstne igre i ponavljanja.
14.
Ponavljanje štiva večnog Teksta je po sebi razlika. Novi tekst neuporediv je sa sobom. On pripada jednom, Identičnom, Sličnom i Različitom.
15.
Aleksandrijski pesnik je pesnik izvora u dvostrukom smislu: on peva bitak upuštajući se u ponavljanje tekstova kroz bitnu razliku izvora-po-sebi.
16.
Aleksandrijski pesnik peva Razliku. Ova Razlika nije finitistička, več dionistička.
17.
Sve je koren i korena nema. Isto, Slično, Analogno i Suprotno — sve je to zatvoreno u simulakrum aleksandrijskog pesništva. Slobodna, Okeanska razlika, Nomadska ispaša Teksta.
18.
Aleksandrijsko pesničko ponavljanje ne zadovoljava se umnožavanjem niti Istoga, niti Sličnog, niti Analognog. Aleksandrijsko pesništvo stavlja ponavljanje izvan koncepta po sebi, čineći ponavljanje bitnim zakonima razlike.
19.
Aleksandrijsko pesništvo na megaplanu teksta i njegove ideje distribuira sve tačke gledišta. Ono uzima da bi menjalo. Eros zahtevanja (traženja) i Mnemosina čuvanja otvoreni su transcendentalnoj potrebi obnavljanja pisma (l’ écriture). Vekovi prošlih dela su nesvodivi na reprezentaciju. Živahna cirkulacija u temelju je svakog početka.
20.
Bogovi drugog početka, pesnici aleksandrijske škole, nisu ništa drugo do čista obesredištenost pisma koje ostvaruje vaskrsenje subjekta u Ocu lógosu posredstvom jezika. Da bi se proširile granice označiteljskog potrebno je, kako veli Julija Kristeva, ponoviti već postojeće u-pisano u razlici (la différence). Pisanje je uvek već načeto, zasečeno, proizvodeći jednu mimesis bez kraja. Dvojnik je, uistinu, izvoran.
21.
Pisaćemo ono što je napisano. Napisano je Bog pisma (l’ écriture). Ne bi bilo napisano da nije trebalo biti napisano. Naše pisanje je stoga izlaženje u susret pozivu onoga što je napisano da bude ponovo napisano (re-écriture). Mi pišemo na marginama svetske biblioteke.
22.
Pisanje kao ponovljeno pisanje. Svaka postojeća pesma začetak je nove. Pesništvo novog aleksandrinizma zasniva se na poetici intertekstualnosti, to će reći na najrafiniranijoj i najuticajnijoj poetici XX veka.
23.
Poetikom intertekstualnosti vlada infinistička metafizika teksta, „tekstualna transcendentnost“, transtekstualnost.
24.
Kružno lógosa knjige jest čistina otvorenoga u kojoj prebiva svetlost bića. Pralógos pisma se nikada ne gubi. Ponavljanje je, kao što smo rekli, izvorno.
25.
Naše pevanje je vraćanje na prethodne knjige. Svoje i tuđe. Usporiti hod lógosa da bi se dospelo do izvora.
26.
Knjiga je, vele Feliks Gatari i Žil Delez, mnoštvo. Valja se pak upitati, u koja mnoštva jedna pesnička knjiga uvodi svoje mnoštvo.
27.
Aleksandrijskom poetikom vlada zakon odraza. U kakvoj dubini crpe aktualni tekst svoj dijalog? Polaganje jedne pesme preko neke druge. Sve je u beskonačnom nabiranju i preklapanju, omotavanju, premotavanju.
28.
Nova imena aleksandrinske poetike: Rizom, Ponavljanje, Razlika, Nabor, Citat, Dijalog, Intertekstualnost, Delez, Derida, Šklovski, Bahtin, Kristeva. Citatni pesnici: Paund, Eliot, Mandeljštam, Borhes.
29.
Osnovni model aleksandrijskog pesništva je odnos pesnika «Eineide» spram tvorca «Ilijade». Time dakako, ne kažemo da je veliki citatni dijalog započeo tada.
30.
Filosofski temelj aleksandrijske poetike: filosofija pisma i razlike, ponavljanje i razlika, filosofija rizoma. Književnoteorijski temelji: poetika intertekstualnosti, teorija citatnosti, književna teorija Postmoderne, poststrukturalizam, humanistička perspektiva studija književnosti.
31.
Ipak, proizvod aleksandrijskog pesništva je antigenealogija. Aleksandrijska pesma dijalogizira poprečno. Ona je kontratekst čije je genealoško stablo teško uhvatiti, budući da nijedna pesma ne podleže bilo kakvom generativnom modelu. Kao i rizom, i aleksandrijska pesma ima linije bekstva. U aleksandrijskoj pesmi nije sve citat.
32.
Svaka aleksandrijska pesma donosi pevanje bitnog i Pamćenje.
33.
Vertikalna osa aleksandrijske pesme je ontologija, horizontalna osa, pak, nabiranje.
34.
Ko je čitalac aleksandrijske poezije? – Svako i poneko! Ogromna zaliha književnog obrazovanja potrebna je čitaocu aleksandrijske poezije. No, i bez i malo truda možemo se prepustiti radosti čitanja jedne aleksandrijske pesme. Pronalazak hipograma nije nužan uslov zadovoljstva prilikom čitanja proizvoda aleksandrijskog pesničkog duha. Ukoliko je pesnik čitaocu ponudio kazivanje nečega što se priklanja izvornoj, bezdanoj metafori pevanja, to jest, ukoliko je ponudio ono što se u filosofiji zove neodređeno Nepoznato, a u životu – biće – možemo biti sigurni da će se čitaočev trud zvati – zadovoljstvo. No, dvostruko čitanje aleksandrijske pesme može biti plod želje najzahtevnijeg pesnika. Pesnik će čitaocu koji odgovara na takav zahtev biti svakako zahvalan.
35.
Aleksandrijski pesnik piše pesmu verujući da je beskonačno n-to pisanje sudelovanje u metafizici konačnosti. Poslednja reč imaće smisao i važenje prve reci bitka. Taj smisao i to važenje palo je u zaborav. Dopiranje do tog smisla zadatak je beskonačnog Teksta. Pisanje poezije je proces, večno vraćanje. Svaka je pesma novi zbir. Postoji samo arhetipska pesma. Nema nove pesme, niti novog pesnika. Postoji samo Knjiga, Borhes. Žabes.
36.
Pesnik aleksandrijske škole mag je akumulacije pesničke prakse. On zna šta treba napisati da bi bilo napisano sve što je ikada napisano.
37.
Aleksandrijsko pesništvo je pesništvo vraćanja i, budući da je zasnovano na dionikskom principu, ono «uvek zahteva jedno promišljanje umetnosti unatrag».
38.
U okviru dionijsko-apolonske kulture aleksandrijsko pesništvo opravdava svoje okretanje baštini tako što u tom stalno pokušavanom uspostavljanju kontinuiteta vidi pre svega osmišljavanje opstanka. Umetnost, pa dakle i umetnost pesništva, opravdava, kako Niče veli, opstanak.
39.
Aleksandrijsko pesništvo po zakonima svoje zadane poetike osuđeno je na večno vraćanje. Ono preuzima iz dela izgubljenih u vremenu ili iz tekstova posve savremenih. Ono prepravlja «slučajno oblikovani smisao», nadajući se da će novi pokušaj ispisivanja smisla biti konačan; da će se Biblioteka zaokružiti, da će biti stvoren konačan Tekst.
40.
Aleksandrijsko pesništvo traga za «srećom kruga». Spisom koji nikada neće nastati. Aleksandrijsko pesništvo opravdava svoje postojanje samo kao pokušaj. Tačnije, kao procesualnost koja neprestano traži put ka jednom apsolutnom Spisu koji će «pokriti» celokupnost ispisivosti sveta.
41.
Osnova aleksandrijske poetike ne sastoji se u prostom izlaženju u susret drugom delu, još manje nekritičkom preuzimanju ideja i poruka, stila i smisla, lepote i saznanja, nego u izvornoj otvorenosti za njegov mitski (kosmologijski) kontekst. Pratekst se doživljava kao koincidencija njegovog jednostavnog identiteta u izvornoj otvorenosti Pisma.
42.
Aleksandrijski pesnik je autor sferne knjige. On veruje pismu, ne svetu. Ponavljanju, ne sećanju. Razlici, ne idealitetu.
43.
Od kada je pismo postalo ono je bilo verno bogu Tanatosu. Za svako pisanje karakteristična je prinuda ponavljanja. Pesma koja je bila sada, kako veli Harold Blum, postaje.
44.
Književnost, kao i svet, postoji, jer postoji ponavljanje. U tom smislu potpuno je u pravu jedan kritičar kada veli da je «dobro pesništvo dijalektika revizionog kretanja (kontrakcije) i oživljavanja kretanja-ka-spolja».
45.
Bili su u drugoj knjizi ne pepoznajući je kao svoju. Postoje u drugim knjigama ne priznavajući ih. Biće u drugim knjigama neprepoznati. Isto koje ponavlja uvek novu Razliku.
46.
Upisaćemo novu reč u Pismo. Ona je već napisana. Tamo gde nedostaje reč, bitak čeka.
47.
Očekujem pisanje koje ne pripada nikome. Jedno pisanje bez Senke. Samo veliki pesnik može da bude istovremeno Dionis i Hermes. Verovati u ponavljanje je verovati habitualnosti usmerenu na pojavljujuće u «izvesnosti bitka, na svagdašnji pol predmeta i njegov horizont pola» (Huserl).
48.
Aleksandrijsko pesništvo se u svojoj problematičnoj konačnosti iskazuje «jedino u evidenciji kritičkog ukupnog pogleda» kao svetskost svekolikog pesništva iza čijeg se bitnog samosvedočenja nastavlja najvlastitija zadaća pevanja: preispitivanje biti bitka bića.
(1993)
____________________________ NAPOMENA Urenika
Izvor: Tomašević, rukopis „Knjiga pesničkih manifesta“
ЛеЗ 0004734